Cestovní pojištění


Všichni účastníci našich zájezdů jsou již v ceně zájezdu pojištěni v rámci produktu cestovního pojištění Union pojišťovny. 

Nastala-li během zájezdu pojistná událost, nahlašte ji online ZDE.

Níže pro přehlednost uvádíme obecné charakteristiky a doporučení k produktům cestovnímu pojištění, včetně informací jak postupovat v určitých případech a na jaké výluky a situace si dát pozor. Tyto informace jsou obecné, potřebujete-li ověřit konkrétní informaci, rozsah krytí apod., obraťte se přímo na pojišťovnu.


Co je hrazeno z léčebných výloh cestovního pojištění?

Léčebné výlohy jsou na cestovním pojištění ta nejdůležitější položka. Právě z ní jsou hrazeny náklady na zdravotní péči. Co to ale znamená v praxi? Často se jedná o vyšetření, ošetření, nebo stabilizaci stavu. Pokud situace není nezbytně nutná, další léčba může probíhat až po návratu do vlasti už ve standardním režimu lékařské péče. Samozřejmě, pokud je nutná například operace, nebo urgentní a závažný zákrok, pak proběhne na místě a je také hrazen z léčebných výloh. Stejně tak jako následná repatriace, je-li nutná. A protože taková operace v zahraničí snadno může dosáhnout milionových částek a následná repatriace zrovna tak, vyplatí se mít limit léčebných výloh sjednaný na co nejvyšší částku.

Výluky z pojištění

Ani sjednané cestovní pojištění s dostatečnými limity nemusí znamenat, že pojišťovny náklady léčby, transportu nebo odpovědnost za způsobené škody uhradí. Na vině mohou být výluky, tedy situace, na které se pojištění nevztahuje. Pokud pojistná událost nastane úmyslně, pod vlivem alkoholu, návykových látek, nebo například i řízením dopravního prostředku bez patřičného oprávnění, pojišťovny mohou plnění výrazně snížit, nebo zamítnout zcela. Porušení zákona, účast v bojích, páchání trestné činnosti apod. ani není potřeba zmiňovat. Neplnění ze strany pojišťovny může ale zapříčinit i neoznámení události asistenční službě.

Dostupnost zdravotní péče

Jsou situace, kdy ani dobře sjednané pojištění nemusí stačit. Jedná se třeba o situaci, kdy taková péče zkrátka není dostupná, nebo v lepším případě není dostupné ve standardu, na který jsme zvyklí z našich podmínek. V horách, v poušti, nebo pralese nemůžeme očekávat lékařskou péči na úrovni nejlepších evropských klinik, byť bychom ji měli stokrát zaplacenou, nebo pojištěnou. V lepších případech tam bude aspoň nějaká péče. Při takových cestách bude opatrnost a prevence hrát zcela zásadní roli. A prevencí může být i dobře vybavená lékárnička.

Připojištění STORNA

Pojištění storna kryje případy, kdy z vyjmenovaných důvodů není možné zakoupenou cestu absolvovat a nastane tak propadnutí zaplacených peněz za zájezd, nebo jednotlivé cestovní služby. Mezi ty vyjmenované důvody ale nepatří to, že si cestu rozmyslíme, nebo se nám nechce a nepatří tam ani lehčí zdravotní komplikace. Naopak ty těžší zdravotní problémy, nebo i nehoda při cestě na letiště, úmrtí cestujícího, spolucestujícího, nebo zahájení rozvodového řízení mezi cestujícími po zakoupení zájezdu už podmínkám pojišťoven pro uznání tohoto připojištění vyhovovat budou. Sjednat toto připojištění si ale lze jen do určité doby před odletem, nebo zároveň jen v omezené době po zakoupení poslední cestovní služby. Cena připojištění se odvíjí od ceny zájezdu, respektive limitu, na který se pojistíme. Pojištění platí pro všechny účastníky cesty do sjednaného limitu. Mezi výlukami bychom v závislosti na konkrétních pojišťovnách mohli najít třeba zamítnutí vstupu do cílové země, zamítnutí čerpat dovolenou v zaměstnání, zdravotní komplikace v souvislosti s chronickým onemocněním, změnu stavu po použití alkoholu a další. I v případě plnění z tohoto připojištění je potřeba počítat s určitou spoluúčastí, nejčastěji okolo 20%. Připojištěním platí pro cesty zakoupené prostřednictvím cestovních kanceláří, ale i jednotlivě poskládané s dílčích služeb.

Připojištění cesty letadlem

V rámci připojištění si lze sjednat i pojištění cesty letadlem, což zahrnuje obvykle riziko zpoždění zavazadel, nebo zpoždění příletu. Za zpožděné zavazadlo pojišťovna vyplatí maximálně nižší jednotky tisíc korun a za zpožděný přílet zhruba taky tak. Aby pojišťovna plnění v tomto případě vyplatila, tak nesmí být zpoždění způsobené stávkou personálu, nebo se nesmí stát na cestě zpět domů. Pro všechny případy ale nevyhazujte visačky ze zavazadel, pokud byste přece jen takovou zpoždění zavazadel chtěli hlásit. U zpoždění příletu se rovněž prvních 6 hodin nepočítá a poté za každou další máte nárok na 500 kč za započatou hodinu, ale maximálně do limitu 10.000 Kč.

Připojištění zavazadel

Připojištění zavazadel kryje zavazadla vlastní, nebo majetek zaměstnavatele svěřený do užívání proti vyjmenovaným rizikům a ve vyjmenovaných situacích. Těmi událostmi jsou například zničení, nebo poškození zavazadel živelními událostmi, odcizení z uzamčených prostor, nebo zavazadlového prostoru uzamčeného vozu. Také mezi ně patří loupežné přepadení. Nikoliv krádež, ale loupež. Pokud Vám někdo vytáhne telefon z kapsy v přeplněném MHD a Vy si toho všimnete až na hotelu, pak jste se stali obětí krádeže. Pojišťovací terminologií se jedná o krádež prostou, což je taková krádež, při které nebyla překonána překážka, například zámek, nebo nedošlo k použití násilí. V takovém případě máte smůlu. Pokud ale ucítíte, jak Vám někdo šahá do kapsy pro telefon, chytnete ho za ruku a začnete se s ním přetahovat a on Vám přesto telefon vytrhne a uteče, pak jste se stali obětí loupežného přepadení a pojišťovna velmi pravděpodobně škodu uhradí. Tedy za předpokladu, že doložíte protokol od místní policie s tímto popisem události. Vnímáte ten rozdíl v detailu? I v tomto případě je ale dobré se seznámit s výlukami. Často bývají zavazadla předmětem výluky po dobu, kdy jsou svěřena dopravci. A i uzamčení ve stanu, nebo karavanu bude zřejmě ve výlukách.

Kdy informovat asistenční službu?

V případě úrazu, nebo nemoci vždy a může to být i jedna z povinností uvedených v pojistných podmínkách. Vyhnete se tak situaci, kdy se necháte ošetřit v zařízení, nebo způsobem, který by pojišťovna neschválila. Mohlo by tak dojít k porušení pojistných podmínek a následnému uplatnění výluky. V případě škody na majetku se kontaktováním asistenční služby rovněž nic nezkazí, ale v praxi často dostačuje opatřit si na místě veškeré nutné podklady a událost nahlásit až po návratu. Jako příklad poslouží třeba krádež osobních věcí. Na místě kontaktujete policii, věc ji nahlásíte, policie Vám vyhotoví protokol a ten spolu s popisem události a případně dalšími informacemi nahlásíte pojišťovně. Nebudete-li si ale jisti, volejte asistenční službu vždy. Výjimkou pak jsou samozřejmě situace, kdy jste například v bezvědomí, nebo Váš stav jiným způsobem kontakt asistence neumožní. Záleží na konkrétní pojišťovně, jak se k problematice kontaktování asistenční služby staví. Některé pojišťovny pojistné plnění vyplatí i v případě, že asistenci nekontaktujete, ale jen do stejné výše, jako by plnily, pokud byste se řídili jejím doporučením po kontaktování asistenční služby. Mohou být ale i pojišťovny, které mají nekontaktování asistenční linky ve výlukách

Na co pozor na horách?

Pojištění při cestách na hory má také svá specifika a omezení. Nejčastěji se mluví o nadmořské výšce, ve které pojištění ještě platí. Pro většinu lyžařských zájezdů by standardní pojištění mělo platit, protože běžně se sjezdovky nenacházejí nad tímto limitem. Nyjvyšší položená sjezdovka v Evropě má necelých 3.900 m.n.m., ale to určitě není obvyklá výška sjezdovek. Ale pokud víte, že se budete pohybovat opravdu hodně vysoko, je dobré pojišťovnu vybírat i podle tohoto faktoru. Během lyžování pak je samozřejmé, že se nesmí lyžovat v terénu mimo vyznačenou sjezdovku. Některé pojišťovny rozlišují i kategorie ferrat, které kryjí a které už ne, to je dobré ověřit před letní dovolenou v horách. Stejně tak zvýšení nadmořské výšky připojištěním rizikových sportů, se může týkat jen turistických aktivit, ne lyžařských. To je také dobré před cestou ověřit

Cestování do zemí na seznamu MZV

Platnost pojištění může omezit, nebo vyloučit cesta do oblastí, nebo zemí, které jsou výslovně uváděny v seznamu Ministerstva zahraničních věcí. Tyto země nebývají vyjmenované v pojistných podmínkách, ale pojišťovny se v těchto případech odkazují právě na seznam MZV, který bývá v čase aktualizován. Obecně se jedná o země s probíhajícím válečný konfliktem, velmi nestabilní situací, nebo v případě velké přírodní katastrofy. Přesto i do těchto zemí se jezdí. Může jít o vojáky v misích, nebo pracovníky humanitárních organizací, novináře, ale stejně tak i lidi cestujícími za prací, příbuznými, nebo dobrodruhy.

Vliv alkoholu na výši pojistného plnění

Existuje velké množství případů, kdy pojišťovna po zjištění alkoholu v krvi odmítla vyplatit pojistné plnění, nebo ho výrazně snížila. Ale ani v této otázce se nedá paušalizovat. Mohou nastat situace, kdy požití alkoholu nemá vliv na vznik pojistné události. Ta by vznikla s požitím i bez požití alkoholu. Jsou pojišťovny, které příčinnou souvislost zohledňují. Jiné jsou naopak striktní. V případě těch striktních tak i jedno pivo, nebo panák může vyjít velmi draze. Například v případě, kdy si na sjezdovce v Rakousku dáme k obědu pivo, nebo dvě a chvíli poté srazíme jiného lyžaře a zraníme sebe i jeho. Pokud máme pojištěnou odpovědnost za újmu jiným osobám, je možné, že mu naše pojišťovna škodu uhradí, ale pak ji bude vymáhat po nás. To stejné může nastat i v případě nákladů za naši vlastní léčbu. Pokud ale víme, že se občas na dovolené chceme něčeho alkoholického napít, máme možnost zvolit připojištění, které nad hladinou alkoholu v krvi přimhouří oči a do jistého množství této látky v krvi bude k situaci přistupovat, jako by nastala bez alkoholu. Samozřejmě předpokladem pro výplatu pojistného plnění je, že nebyl porušen zákon. To, že pojišťovna toleruje 1 promile alkoholu v krvi v žádném případě neznamená, že ho bude tolerovat dopravní policie. To samé může platit pro namátkové hlídky v zimě na svahu. V Itálii je tolerováno 0,5 promile, ale třeba v Rakousku je tolerance nulová. Třebaže by Vám pojišťovna při sjednaném připojištění konzumace alkoholu pojistnou událost plnila, hlídka Vás po namátkovém testu na alkohol může vykázat ze svahu, zabavit permanentku apod. Tak jako v případě lyžování na svahu, i při řízení motorových vozidel různé země k toleranci alkoholu přistupují různě. Například v Itálii je tolerovaná hranice alkoholu v krvi 0,5 promile, ale pojišťovna toleruje 0,8, nebo 1 promile. V případě nehody a zranění ale pojistné plnění vyplatí jen pokud nebude překročena hranice 0,5 promile, protože při vyšší hladině alkoholu v krvi už půjde o porušení zákona. Na Slovensku platí stejně jako u nás v ČR nulová tolerance, tzn. při pojistné události pojišťovna nebude plnit ani pokud se vejdete do 0,5 promile, které by Vám v Itálii prošlo. Co lze v tomto ohledu doporučit jednoznačně je zjištění si před cestou, jak k toleranci alkoholu daná země přistupuje v zákoně, případně si sjednat připojištění, které jeho přítomnost v krvi do jisté míry toleruje. Ale hlavně jako u předchozích i následujících bodů platí prevence a rozumné a odpovědné chování.